MiG-19 PM

„Devatenáctka“ byla první nadzvuková mašina v Československém letectvu. Vyznačovala se fenomenální stoupavostí díky brutální síle dvojice reaktivních motorů Tumanskij RD-9 s forsáží. Nabízíme nátisk MiGu-19 ve verzi PM. Šlo o přepadový stíhač pro každé počasí vybavený radiolokátorem pro vyhledávání cílů a řízení střelby naváděnými raketami RS-2.

Piloti, kteří sedlali ocelového hřebce, byli stateční vojáci připraveni vědomi si technických záludností nevyzpytatelného stroje.

V3S

Legendární vejtřaska se zapsala do srdcí tisíců mužů sloužících v armádě, zemědělství, lesnictví, stavebnictví a dalších oborech národního hospodářství. Jednoduchá a robustní konstrukce umožnila provoz v drsných přírodních a klimatických podmínkách. Díky velkému převodovému číslu mechanického přenosu síly motoru na kola dokázala projet jakýkoliv terén. Zajímavostí je, že při operaci „Desert storm“ v Kuvajtu vytahovaly vétřiesky mnohem modernější techniku armád NATO zapadlou v pouštním písku.

Tím se stala nesmrtelnou a postavila se tak na piedestal nákladních vozů historie.

 

Polikarpov I-16 „Rata“

Stíhací letoun, který si vydobil slávu při bojích občanské války ve Španělsku v letech 1936-1939. Zde také získal svou přezdívku „Rata“- krysa. Bachratý jednoplošník díky svému krátkému trupu disponoval úžasnou obratností. Již tehdy se mohl směle měřit v boji s mnohem modernějšími Messerschmidty Me-109, kterým byl důstojným soupeřem.

V Sovětském svazu byl letoun přezdíván „Išak“ a byl nasazen v bojích ve Španělsku, proti Finsku, Japonsku a Německu.

Komiksová stylizace motivu umožňuje zkombinovat hovorovou přezdívku „Rata“ (krysa) s grafickým vyjádřením agresivní bojovnosti sovětských obránců Stalingradu.

Canso Catalina

Letoun dostal název po ostrově Santa Catalina u Kalifornie. Úkoly, pro které byla tato amfibie zkonstruována byly velmi rozmanité. Byl to letoun v první řadě bombardovací ale tuto úlohu prakticky nikdy neplnil. Byl používán jako hlídkovací, pátrací, protiponorkový, pro likvidaci lodních

min, záchranný, pro zásobování odlehlých ostrovů a v pozdější době používaný také jako hasičský speciál.

Asi nejznámější je příběh kapitána Cataliny, který se rozhodl zachránit přistáním na neklidném moři najednou 56 ztroskotaných námořníků z potopeného křižníku USS Indianapolis.

Na našem tričku spatříte náladový výjev Cataliny vyzbrojené podvěšeným světlometem „Leigh light“ v roli spasitele trosečníků nebo stopaře ponorek, jak se komu spíše líbí.

 

Lockheed Constellation

 

Dopravní čtyřmotorový letoun pro transatlantické lety přezdívaný „Connie“. Byl dítětem excentrického miliardáře Howarda Hughese. Pro spoustu znalců nejkrásnější dopravní letadlo jaké bylo kdy zkonstruováno. Již v průběhu druhé světové války letoun sloužil americkému prezidentovi Franklinu D. Rooseveltovi, čili v roli „Air force one“.

Verze „Super Constellation“ zalétaná v roce 1950 byla vybavena tzv. kompoundními motory. Motory byly konstruovány jako hybrid, čili kombinace pístového hvězdicového motoru a proudového motoru. Šlo o slepou vývojovou větev mezi leteckými motory a poháněly pouze jeden typ na světě- Super Connie.

Velkoformátový obrázek následuje současný trend triček s tropickými motivy, je laděn do náladových vintage barev a je autorskou parafrází na reklamní postery zaniklé letecké společnosti TWA z 50. let. Přitom si obrázek zachovává důraz na Constellation, možná nejkrásnější „airliner“ jaký kdy brázdil vzdušný oceán.

Komet

 

První bojově nasazený raketový letoun na světě. Bezocasá konstrukce doktora Alexandra Lippische byla jednou z nejpozoruhodnějších leteckých konstrukcí své doby. Letoun operoval jako záchytný stíhač proti svazům bombardovacích letounů, které sestřeloval dvěma 30 mm kanóny MK 108. Raketový motor Walter HWK 109-509 A-2 poskytoval tah 17 kN. Na čumáku letounu byla umístěna náporová turbínka, která při letu vyráběla elektrickou energii pro pohon palubích přístrojů a agregátů.

Za druhé světové války to byl nejrychlejší pilotovaný letoun na světě, podle neoficiálních údajů na něm bylo v roce 1944 dosaženo rychlosti 1130 km/h, tzn rychlosti téměř sonické. Na triku si můžete vychutnat jedinečnou siluetu raketového samokřídla, Němci přezdívaného „Raketenjaeger“.

 

Spitfire

 

Geniální dílo britského konstruktéra Reginalda Mitchella. Koncept Spitfiru zajistil vynikající letové vlastnosti zejména díky eliptickému křídlu a trupu umožňujícímu další zvyšování výkonů. Investice do takové koncepce, která o malý kus překonávala koncepci Messerschmidtu ME 109 pomohla Velké Británii vybojovat vzdušnou nadvládu na nebi. Stal se díky tomu světovou legendou a symbolem vítězství Velké Británie nad fašismem. Zvuk motoru Rolls royce je považován za nejkrásnější zvuk leteckého motoru na světě a je přirovnáván ke švýcarským hodinkám. Letoun díky svým estetickým kvalitám vypadá spíše jako sportovní letadlo, než jako stroj na zabíjení a čas jeho estetické kvality jen potvrdil.

Tričko se Spitfirem je nejprodávanějším kouskem v portfoliu Aeroartu. Z toho je patrné, jak blízká je českému národu tato legendární stíhačka a je to tak dobře. Motiv vypadá nejlépe v tmavě modré barvě, která koresponduje s barvou uniforem příslušníků RAF. Na motivu je znázorněn Spitfire na zteči. Sedlal jej výjimečný pilot Otto Smik, který byl jedním z československých nejúspěšnějších stíhačů a který dosáhl věhlasu mezi krajany v Británii jako extrémně mladý důstojník.

Messerschmidt ME 109

 

Willy Messerschmidt navrhl tuto stíhačku se záměrem vytvořit letoun aerodynamicky co nejčistší, hmotnostně úsporný a výrobně jednoduchý. Tyto vlastnosti jej předurčily být páteřní stíhačkou Luftwaffe po celou dobu druhé světové války. Dokonalý koncept si ale vybral svou daň v omezených možnostech dalšího zvyšování výkonů a bojové hodnoty letounu. Některými znalci je

Doutníkovitý tvar trupu s minimem výčnělků a štíhlým ocasem je považován za aerodynamický ideál. Minimální hmotnost letounu byla zajištěna pevnostní optimalizací na koeficientu bezpečnosti =1 (někde i 0,98) a strukturální design letounu byl tak jednoduchý, že jej mohla vyrábět i průměrně vybavená zámečnická dílna. Hlaveň kanonu umístěná v ose vrtule dovolovala pilotům přesnou střelbu na cíl bez ohledu na vzdálenost.

Výjev na motivu je graficky podtržen glosou „Don´t mess with Me“ vyjadřující agresivitu a sebevědomí pilotů Luftwaffe vyzývajících nepřítele za Lamanšským průlivem k boji. Motivu sluší především „lufťácká“ šedá, která byla typickou barvou výstroje pilotů Luftwaffe anebo hnědá, jejíž původ na oblečeních není třeba zmiňovat.

 

F-35

Nejvyspělejší bojový letoun současnosti. Vznikl z programů JSF, zahájeným v devadesátých letech za přísného utajení. Stupeň utajení při vývoji byl tak vysoký, že ani konstruktéři a technici nevěděli, na čem vlastně pracují. Pokud česká armáda v budoucnu tyto letouny zakoupí, bude nucená pro jejich provoz najít novou základnu a vybudovat zcela novou logistiku. Emisí triček s motivem F-35 s českými kokardovými znaky jsme se rozhodli předběhnout dobu a zákazníkům nabízíme náhled do budoucnosti.

TOMCAT

Poslední a nejslavnější Grummanova kočka. Tuto kočku proslavil film Top Gun. V kategorii proudových stíhacích letounů se jednalo o největší a nejtěžší exemplář, který údajně provozovatele stál nejvíc peněz. Stroj s měnitelnou šípovitostí křídla vznikal v době, kdy tato koncepce byla trendem v konstrukci nadzvukových letounů. Napřímení křídla dávalo pilotovi schopnost startovat a přistávat na příznivějších nízkých rychlostech při zachování vysoké účinnosti řízení a po přestavení křídla na velký šíp mohl letoun bořit zvukovou bariéru a dostávat se daleko za ni. Při dogfightu umožňoval systém stíhačce razantně zvýšit manévrovatelnost, v extrémních případech na který ostatní letouny nemohly efektivně reagovat a umožnil pilotovi, aby se z pozice stíhaného dostal během okamžiku do pozice stíhacího. Tento manévr byl ve filmu Top Gun dobře ukázán. Na našich tričkách je Grumman F-14 Tomcat v černé barvě tak, jak byl používám zkušebním střediskem NASA a byl přezdíván „Black Bunny“.

Motiv se hodí nejen na hruď ale i na bedra, proto existuje provedení „casual“ v polo tričku, motivem tištěným na zádech a s logem „Black Bunny“ vepředu na srdíčku.

 

ZERO

Lehký, rychlý, obratný, tak lze charakterizovat japonskou stíhačku, která v prvních měsících od napadení Pearl Harboru zajišťovala Japoncům vzdušnou převahu na pacifickém bojišti. Konstruktér zvolil takovou filozofii, kdy pilota chránil jeho um nikoliv však robustnost a pancéřování konstrukce

letounu. Tento předpoklad se ukázal být jako nedostatečný a letouny trpěly na ztrátu strukturální integrity konstrukce. Tak, jak se snižoval počet zkušených pilotů, tak se snižovala i schopnost Zer pro přežití v boji. Tento typ se stal nejpoužívanější bojovým letounem japonského císařství během 2. světové války. Na drak letounu byla použita hliníková slitina řady 7xxx, kterou vyvinuli japonští metalurgové a která disponuje vyššími mechanickými vlastnostmi, nežli tehdy běžně používaný dural. Díky vyšší pevnosti materiálu jej mohlo být požito menší množství, čím se ušetřila hmotnost letounu a zvýšily se letové výkony.

Originální motiv s kaligrafickými znaky slunce potěší jak japanology, tak každého koho fascinuje vše, co pochází ze země vycházejícího slunce.

Willis

Továrna Willis – Outfield, již před vstupem USA do 2. světové války zkonstruovala lehký armádní víceúčelový vůz, který byl označen jako GP-General Purpose. Zkomolením zkratky GP se vyvinulo slovo Geep, což dalo po válce základ názvu Jeep. Vůz ve verzi MA vyráběl Willis od roku 1942, vůz ve verzi MB vyráběl Ford Motor Company a ten vtiskl Willisu originální masu s devíti svislými žábrami, které se staly symbolem značky Jeep. Automobil se stálým pohonem 4x4 obstál na všech bojištích 2. světové války a byl používám v nepřeberném množství rolí. Generál Eisenhower prohlásil, že Willis je jednou ze tří zbraní, které vyhráli spojencům válku. Stal se nejvíce vyráběným vojenským vozem v historii. Na našem tričku je zobrazen Willis MB s generálem McArturem a jeho osobním řidičem při inspekční cestě na osvobozeném území kdesi v tichomoří. Tričko sekne každému, pánům i dámám obecně, zvláště pak milovníkovi druhoválečné techniky, obdivovateli syrové krásy jednoduchých vozů, každému kdo má srdce pro offoad, „redneckovi“ ujetýmu na americký káry, zálesákovi či trempovi (i paďourovi), prostě všem J

 

Leopard

Technologická převaha na bojišti poskytuje nejdůležitější taktickou výhodu, která v kombinaci s perfektní vycvičeností a bojovou odhodlaností vojska významně odrazuje potenciálního nepřítele od útočných úmyslů. Stát disponující vyspělou obrannou technikou tím získává dobrý argument i pro diplomatická vyjednávání. Tank 2A8M Leopard je pravděpodobnou budoucností českého tankového vojska, které navazuje na tradice 1. československé samostatné tankové brigády. Českoslovenští tankisté v bojích druhé světové války ukázali odvahu, chrabrost, rozhodnost a inteligenci, díky které dokázali přežít. A i pokud měli trochu obyčejného štěstí.

Tank Leopard je produktem moderního německého zbrojního průmyslu. Lámané tvary stroje prozrazují německou konstrukční tankovou školu, kterou znalci oceňují pro originální design. Nízká silueta připomíná přikrčenou šelmu jdoucí po své kořisti. Motiv na tričku sekne každému kocourovi a zvláště sluší kočkám.

GAZ-69

Gazík je lehký terénní automobil se stálým pohonem na všechny čtyři vyvinutý pro potřeby vojska SSSR. Vznikal ve čtyřicátých letech v SSSR jako poválečná náhrada za válečné „šroty“. Sovětská konstrukční kancelář se inspirovala konceptem slavného Willyse MA, dále již sovětští konstruktéři

tehdy moderní konstrukci vyvíjeli nezávisle. Pamětníci si jistě nostalgicky vybaví československou lidovou armádu 50. -80. let vyzbrojenou gazíky v různých verzích.

Auto je klasika i v české kinematografii. K vidění bylo v seriálu Velké sedlo, ve filmu Holka na zabití a v trilogii Slunce, seno atd. Stylizovanou grafickou reprezentaci „gáza z jézédé“ můžeš mít na triku v barvě dle svého výběru a budeš prostě předseda.

 

Hawker Hurricane

 




Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.